حق بیمه چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

12 دی 1402
جهت دریافت خدمات لطفا فرم درخواست دمو را تکمیل کنید
ثبت درخواست

بیمه یکی از حقوق کارکنان است که کارفرما نسبت به آن مسئولیت دارد. بسیاری از کارمندان و کارگران نسبت به قوانین بیمه و مباحث حقوقی آن بی‌اطلاع هستند. در این مطلب در خصوص فرمول محاسبه حق بیمه 1402، نرخ و مزایای آن به تفصیل شرح داده‌ایم:

حق بیمه چیست؟

حق بیمه مبلغی است که از حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان کسر می‌شود و به صندوق بیمه تأمین اجتماعی واریز می‌شود. حق بیمه برای جبران خسارات ناشی از حوادث، بیماری‌ها، از کارافتادگی و بازنشستگی کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود. 

نرخ حق بیمه هر سال چگونه مشخص می‌شود؟

نرخ حق بیمه هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران است. نرخ حق بیمه برای هر سال معمولا در پایان سال قبل از آن تعیین می‌شود و از ابتدای سال جدید اجرایی می‌شود. برای تعیین نرخ حق بیمه، شورای عالی کار عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله:

  • نرخ تورم
  • هزینه‌های زندگی
  • وضعیت اقتصادی کشور
  • نیازهای صندوق بیمه تأمین اجتماعی

بیمه کارگری یا همان بیمه تامین اجتماعی یکی از حقوق کارگران می باشد که کارفرما موظف است که پرداخت کند و این حق بیمه یک مقدار آن توسط کارگر و مابقی توسط کارفرما پرداخت خواهد شد و تمامی این اعداد در فیش حقوق قابل مشاهده می باشد و هر سال این حق بیمه تامین اجتماعی تغییر می کند.

فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی

از آنجایی که حق بیمه ۳۰ درصد از مبلغ دستمزد است. بنابراین محاسبه حق بیمه هر فرد متناسب با مبلغ دستمزد او است. فرمول کلی محاسبه حق بیمه۱۴۰۲ عبارت است از:

(تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + (بن کارگری × ۳۰ درصد)

حق بیمه شامل چه افرادی می‌شود؟

بر اساس قانون تامین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرما طبق ماده ۳۶ همین قانون مسئول پرداخت حق‌بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان است. بنابراین، حق بیمه شامل افراد زیر می‌شود:

  • کارگران شاغل در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها
  • کارمندان شاغل در شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • کارکنان دولت و نهادهای عمومی غیردولتی
  • کارگران فصلی و موقت
  • کارگران خانگی
  • کارگران عشایری و روستایی
  • کارگران مشاغل آزاد
  • کارگران مشاغل سخت و زیان آور

در صورتی که فردی مشمول قانون تامین اجتماعی باشد، کارفرما موظف است حق بیمه کارگرانش را به صورت ماهانه به صندوق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند.

جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲

در جدول زیر، نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۲ را برای ماه های ۳۰ روزه و ۳۱ روزه بر اساس حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی را مشاهده می کنید. شایان ذکر است درصد ها، از حاصل جمع حقوق پایه، حق مسکن و بن خوار و بار محاسبه می گردد.

هزینه بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر
     ( سهم کسری حقوق کارگر )
مربوط به ۳۱ روزمربوط به ۳۰ روز
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت  ۲۲.۴۵۵.۶۸۰ ریال۲۱.۹۲۴.۸۵۲ ریال
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما
         (سهم کارفرما)
  ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ریال۱۶.۸۰۹.۰۵۳ ریال
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر
     ( سهم کسری حقوق کارگر )
 ۵.۲۳۹.۶۵۹ ریال۵.۱۱۵.۷۹۹ ریال

حق بیمه شامل چه پرداخت‌هایی می‌شود؟

بیمه‌گذار باید توجه داشته باشد که پرداخت حق بیمه به موقع، یکی از مهم‌ترین تعهدات او در برابر بیمه‌گر است. در صورت عدم پرداخت حق بیمه به موقع، بیمه‌گذار از پوشش بیمه‌ای محروم می‌شود. حق بیمه شامل دو بخش اصلی است:

جزء ثابت

این بخش از حق بیمه، مستقل از میزان خسارت‌های احتمالی است و به عنوان هزینه‌های جاری بیمه‌گر برای ارائه خدمات بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

جزء متغیر

این بخش از حق بیمه، بر اساس میزان ریسک پوشش‌های بیمه‌ای تعیین می‌شود. به عنوان مثال، حق بیمه بیمه بدنه خودرو با توجه به ارزش خودرو، میزان پوشش‌های بیمه‌ای و سابقه رانندگی بیمه‌گذار تعیین می‌شود.

علاوه بر این دو بخش اصلی، حق بیمه ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

  • مالیات بر ارزش افزوده: این مالیات بر اساس نرخ مصوب قانون مالیات بر ارزش افزوده، به حق بیمه اضافه می‌شود.
  • کارمزد بیمه‌گر: این کارمزد به عنوان هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های بیمه‌گری توسط بیمه‌گر دریافت می‌شود.
  • سایر هزینه‌ها: این هزینه‌ها ممکن است شامل هزینه‌های صدور بیمه‌نامه، هزینه‌های خسارت و سایر هزینه‌های مرتبط با بیمه‌گری باشد.

حق بیمه انواع بیمه‌ها توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. در ادامه به توضیح برخی از انواع پرداخت‌های مرتبط با حق بیمه می‌پردازیم:

مزایا پرداخت حق بیمه و داشتن بیمه تأمین اجتماعی

از نظر برخی، هزینه برای بیمه باعث کم شدن منابع مالی‌ست و دلیلی برای چنین هزینه‌هایی نیست درحالیکه پرداخت حق بیمه و داشتن بیمه تأمین اجتماعی، یک سرمایه‌گذاری مهم برای افراد و جامعه است. این امر به افراد کمک می‌کند تا در برابر خطرات اجتماعی و در دوران بازنشستگی، از حمایت مالی برخوردار شوند. پرداخت حق بیمه و داشتن بیمه تأمین اجتماعی دارای مزایای زیادی برای افراد و جامعه است. برخی از مهم‌ترین مزایای این امر عبارتند از:

پوشش در برابر خطرات اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی، افراد را در برابر خطرات اجتماعی مانند بیماری، از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت، تحت پوشش قرار می‌دهد. این امر به افراد کمک می‌کند تا در صورت وقوع این خطرات، از حمایت مالی برخوردار شوند.

افزایش رفاه اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی، به بهبود رفاه اجتماعی افراد و جامعه کمک می‌کند. این امر با ارائه حمایت مالی به افراد در هنگام بروز خطرات اجتماعی، به کاهش فقر و نابرابری کمک می‌کند.

ایجاد اشتغال پایدار

بیمه تأمین اجتماعی، به ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند. این امر با تضمین حقوق کارگران و کارفرمایان، به افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری و اشتغال کمک می‌کند.

پرداخت حق بیمه به عهده کیست؟

بر اساس قانون، پرداخت حق بیمه به عهده کارفرما و بیمه‌شده است. کارفرما موظف است سهم خود و سهم بیمه‌شده از حق بیمه را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. در برخی موارد، دولت نیز موظف به پرداخت بخشی از حق بیمه است. به عنوان مثال در یک مورد، دولت موظف است سهم بیمه‌شده را برای بیمه‌شدگانی که فاقد کارفرما هستند، پرداخت کند. بیمه‌شده نیز موظف است در صورت تغییر شغل، کارفرمای جدید خود را در اسرع وقت از وضعیت بیمه‌ای خود مطلع کند. سهم کارفرما از حق بیمه، شامل موارد زیر است:

  • بیمه درمانی: ۷ درصد از حقوق و مزایای بیمه‌شده
  • بیمه بازنشستگی: ۱۲ درصد از حقوق و مزایای بیمه‌شده
  • بیمه بیکاری: ۲ درصد از حقوق و مزایای بیمه‌شده

حق بیمه از کدام پرداخت‌ها کسر می‌شود؟

طبق قانون، حق بیمه تأمین اجتماعی از حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه کسر می‌شود. حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه عبارتند از:

  • حقوق و دستمزد: شامل حقوق پایه، مزایای مستمر شغلی، پاداش مستمر و کار اضافه.
  • مزایای نقدی: شامل مزایایی که تحت هر عنوان به صورت مزد، حقوق، کارمزد و یا کارآموزی به بیمه شده پرداخت می گردد، در صورتی که از حداقل حقوق و مزایای سال مربوطه کمتر نباشد.

حداکثر حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، هر سال از طرف مراجع ذیربط اعلام می‌شود و مازاد بر آن مشمول کسر حق بیمه نیست. بیمه‌شده موظف است در صورت دریافت هرگونه حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، کارفرما را از این موضوع مطلع کند. کارفرما نیز موظف است سهم خود و سهم بیمه‌شده را از حق بیمه را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت حق بیمه به موقع، بیمه‌شده از پوشش بیمه‌ای محروم می‌شود.

جمع‌بندی

حق بیمه، یک مزیت مهم برای کارگران، کارفرمایان و جامعه است. با پرداخت حق بیمه، کارگران می‌توانند در برابر حوادث و بیماری‌ها، بازنشستگی، بیکاری و سایر موارد از حمایت مالی برخوردار شوند. کارفرمایان نیز با پرداخت حق بیمه، می‌توانند از مسئولیت‌های مالی خود در قبال کارگران رها شوند و از بروز حوادث و بیماری‌های شغلی جلوگیری کنند. جامعه نیز با پرداخت حق بیمه، از مزایای آن مانند کاهش هزینه‌های دولت و افزایش رفاه اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه

دیدگاه دیگران

دیدگاهی ثبت نشده است
مقالات مشابه

کنترل حقوق در دستان توست

با امکان برداشت روزانه حقوق توسط حسابو، علاوه بر کنترل حقوق و هزینه‌ها، سلامت مالی را هم به‌دست بیاور
ثبت درخواست
من کارمند هستم
می‌خواهم درباره حسابو بیشتر بدانم
من کارفرما هستم
می‌خواهم بدانم حسابو چه خدماتی ارائه می‌دهد