حق اولاد چیست؟

30 بهمن 1402
جهت دریافت خدمات لطفا فرم درخواست دمو را تکمیل کنید
ثبت درخواست
حق اولاد چیست

حق اولاد یکی از مواردی است که در بخش حقوق و مزایای فیش حقوقی کارمند دیده می‌شود. کارکنانی که در مشاغل دولتی و بعضا خصوصی فعالیت می‌کنند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، در صورتی که دارای فرزند باشند، از حق اولاد و عائله مندی نیز بهره مند می‌شوند. هدف از پرداخت حق اولاد نیز کمک بیشتر به افراد شاغل و افزایش رفاه اجتماعی است؛ اما حق اولاد چیست و دقیقا شامل چه افرادی می‌شود؟ چطور می‌توانیم محاسبه حق اولاد۱۴۰۳ را انجام دهیم؟ در ادامه این مقاله به این موارد به صورت مشروح خواهیم پرداخت:

تعریف حق اولاد

حق اولاد، کمک هزینه‌ای است که به کارگران و کارمندان دارای فرزند، علاوه بر حقوق پایه و کمک‌هزینه‌های رایج، معمولا مبلغ مشخصی در پایان هر ماه تعلق می‌گیرد. این مبلغ کمک‌هزینه‌ای برای مخارج فرزندان کارگران است و تنها به آن بخش از افراد جامعه تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند. حق اولاد بر اساس قانون کار و قانون تامین اجتماعی به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد. بر اساس این قوانین، حق اولاد به ازای هر فرزند مبلغی معادل ۳۰ درصد آخرین پایه حقوق و مزایای کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود.

حق اولاد تا سن ۱۸ سالگی فرزند به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد. اگر فرزند کارگر یا کارمند دارای معلولیت باشد، حق اولاد تا زمانی که فرزند به سن ۲۵ سالگی یا زمان ازدواج، فوت یا از کارافتادگی دائم برسد، به کارگر یا کارمند تعلق می‌گیرد. در صورتی که کارگر یا کارمندی از کارفرمای خود حق اولاد دریافت نکند، می‌تواند با مراجعه به اداره کار محل کار خود، شکایت کند. اداره کار پس از رسیدگی به شکایت، در صورت احراز صحت ادعای کارگر یا کارمند، کارفرما را ملزم به پرداخت حق اولاد می‌کند. 

تفاوت حق عائله‌مندی با حق اولاد

حق اولاد و حق عائله‌مندی دو مزایای مالی هستند که به کارمندان و کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی تعلق می‌گیرند. این مزایا با هدف حمایت از خانواده‌های کارگران و افزایش رفاه اجتماعی پرداخت می‌شوند. تفاوت اصلی حق اولاد و حق عائله‌مندی در این است که حق اولاد به فرزندان کارگر تعلق می‌گیرد، اما حق عائله‌مندی به همسر کارگر تعلق می‌گیرد. 

حق اولاد

حق اولاد به ازای هر فرزند بیمه‌شده زیر ۱۸ سال به مبلغ حدود ۲۶ میلیون ریال در هر ماه پرداخت می‌شود. اگر فرزند بیمه‌شده بالای ۱۸ سال باشد و دانشجو باشد، تا پایان تحصیلات حق اولاد به او تعلق می‌گیرد. اگر فرزند بیمه‌شده بالای ۱۸ سال باشد و مشغول به کار باشد، حق اولاد به او تعلق نمی‌گیرد.

حق عائله‌مندی

حق عائله‌مندی به مبلغ حدود ۲۶ میلیون ریال در هر ماه به همسر کارگر بیمه‌شده تعلق می‌گیرد. اگر کارگر بیمه‌شده دارای فرزند باشد، حق عائله‌مندی به او تعلق نمی‌گیرد.

چه زمانی حق اولاد تعلق می‌گیرد؟

حق اولاد به فرزندان بیمه‌شده زیر ۱۸ سال یا بالای ۱۸ سال که دانشجو هستند، تعلق می‌گیرد. اگر فرزند بیمه‌شده بالای ۱۸ سال باشد و مشغول به کار باشد، حق اولاد به او تعلق نمی‌گیرد. حق اولاد به صورت ماهانه به کارگر یا کارمند پرداخت می‌شود

کارگر یا کارمند برای دریافت حق اولاد باید مدارک زیر را به کارفرما ارائه دهد:

  • شناسنامه فرزند
  • گواهی اشتغال به کار
  • گواهی تحت تکفل بودن فرزند

در صورتی که فرزند کارگر یا کارمند فوت شود، حق اولاد تا زمان فوت فرزند به کارگر یا کارمند تعلق می‌گیرد. همچنین، در صورتی که کارگر یا کارمند فوت کند، حق اولاد تا زمان رسیدن فرزند به سن هجده سال تمام یا اشتغال به کار به همسر او تعلق می‌گیرد. در صورتی که کارگر یا کارمند دارای فرزندی باشد که در اثر بیماری یا حادثه دچار معلولیت شود، حق اولاد تا زمانی که فرزند معلول باشد به کارگر یا کارمند تعلق می‌گیرد.

حق اولاد چند درصد حقوق است؟

میزان کمک حق عائله‌مندی یا میزان حق اولاد باید معادل ۳ برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف برای هر فرزند در ماه باشد. برای محاسبه حق اولاد بخش خصوصی، باید حداقل دستمزد روزانه آن سال را در عدد ۳ ضرب کرده و حاصل را در تعداد فرزندان ضرب کرد.

۱ × حداقل دستمزد روزانه × ۳ = حق اولاد برای یک فرزند

عائله‌مندی در بخش خصوصی همان حق اولاد است، ولی برای کسانی که در بخش دولتی کار می‌کنند و از نظام هماهنگ پرداخت حقوق پیروی می‌کنند. حق عائله‌مندی جدای از حق اولاد است و حق اولاد تا سه فرزند پرداخت می‌گردد.

حق اولاد برای یک فرزند در بخش دولتی = ۱۴% × ضریب سالانه × حداقل حقوق مبنا

عائله مندی در بخش دولتی= ۷۰% × ضریب سالانه × حداقل حقوق مبنا

شرایط دریافت حق اولاد؟

برای دریافت حق اولاد، بیمه‌شده باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باشد.
  • دارای سابقه بیمه حداقل ۶ ماه باشد.
  • شاغل در کارگاه یا شرکتی باشد که مشمول قانون تأمین اجتماعی است.

آیا به حق اولاد مالیات تعلق می‌گیرد؟

مزایای مانند بن کارگری، بن مسکن، حق اولاد و… جز مزایای شاغل بودن است و ارتباطی با شغل ندارد ولی در بخشنامه مالیاتی اشاره‌ای به مشمول مالیات نشدن موارد مذکور وجود ندارد. با بررسی قوانین مالیات حقوق به این نتیجه می‌رسیم که حق اولاد و عائله مندی مشمول مالیات می‌شوند. در مقابل اما حق اولاد جزو موارد معاف از حق بیمه است و شامل بیمه نمی‌شود.

در صورت عدم پرداخت حق اولاد توسط کارفرما چه باید کرد؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، حق عائله‌مندی یا حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار است. پرداخت حق اولاد بر عهده کارفرما است و باید هنگام پرداخت حقوق، برای کارمند واریز شود. این مبلغ هر سال بیشتر می‌شود و برابر با ۳ برابر حداقل مزد روزانه کارگر برای هر فرزند در ماه است. مطابق با تبصره ماده ۸۷ قانون تامین اجتماعی، در صورت بروز هرگونه اختلاف با کارفرما و عدم پرداخت حق اولاد توسط وی، می‌توانید به شورای مراجع حل اختلاف اداره کار رجوع کرده و مشکل را حل کنید.

مبلغ حق اولاد در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

همانطور که گفته شد، حق اولاد به هر فرد به صورت جداگانه تعلق می‌گیرد. در جدول زیر، مبلغ حق اولاد محاسبه شده طبق فرمول حق اولاد در سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید:

ردیفمبلغ (ریال)شرح
۱6,369,940کمک هزینه یک فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد سال ۱۴۰۳)
۲12,739,880 کمک هزینه دو فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد سال ۱۴۰۳)
۳19,109,820 کمک هزینه سه فرزند  (معادل ۹ روز حداقل مزد سال ۱۴۰۳)

جمع‌بندی

حق اولاد یا عائله‌مندی، کمک‌هزینه‌ای است که به منظور یاری رساندن به خانواده‌های دارای فرزند، به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد. شرایط دریافت حق اولاد عبارتند از:

  • شاغل بودن در مشاغل مشمول قانون کار و تامین اجتماعی
  • داشتن فرزند زیر 18 سال
  • در صورت تحصیل فرزند، تا سن 25 سالگی
  • در صورت معلولیت فرزند، بدون محدودیت سنی

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه

دیدگاه دیگران

دیدگاهی ثبت نشده است
مقالات مشابه

کنترل حقوق در دستان توست

با امکان برداشت روزانه حقوق توسط حسابو، علاوه بر کنترل حقوق و هزینه‌ها، سلامت مالی را هم به‌دست بیاور
ثبت درخواست
من کارمند هستم
می‌خواهم درباره حسابو بیشتر بدانم
من کارفرما هستم
می‌خواهم بدانم حسابو چه خدماتی ارائه می‌دهد