آشنایی با ابزارهای جذب و استخدام

20 فروردین 1403
جهت دریافت خدمات لطفا فرم درخواست دمو را تکمیل کنید
ثبت درخواست
ابزارهای جذب و استخدام

شناخت و استفاده از ابزارهای جذب و استخدام نیرو برای واحدهای مربوطه در سازمان‌ها و شرکت‌ها به خصوص واحد منابع انسانی اهمیت بالایی دارد.مسئول واحد یا مدیریت منابع انسانی باید مجهز به این ابزارها بوده و از نحوه استفاده و درخواست جذب نیرو و پروسه جذب مانند درخواست رزومه و ارسال دقیق شرایط آگاهی کافی داشته باشد. در این مقاله در خصوص بهترین ابزارهای جذب و استخدام اطلاعات مفیدی ارائه داده‌یم:

 آگهی استخدام در موتورهای جستجو و سایت‌های کاریابی

در بازار کار برای جذب نیروی انسانی، اولین راه معمولا استفاده از آگهی‌های استخدام در سایت‌های کاریابی و موتورهای جستجو است که مزایای زیادی دارد. برای استفاده از موتورهای جستجو و آگهی در سایت‌ها برای جذب و استخدام نیروی کار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از کلمات کلیدی مناسب: استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با شغل و صنعت مورد نظر در جستجوها و آگهی‌های خود، باعث افزایش احتمال نمایش آگهی شما برای افرادی می‌شود که به دنبال شغل‌های مرتبط هستند.

ایجاد آگهی‌های جذاب و جامع: آگهی‌هایی که شامل اطلاعات دقیق و جذاب در مورد شغل، شرایط استخدام و مزایای شغلی باشند، احتمال جلب توجه بیشتری را دارند.

استفاده از پلتفرم‌های کاریابی آنلاین: از سایت‌ها و پلتفرم‌های کاریابی آنلاین معتبر مانند Indeed، LinkedIn، و … برای انتشار آگهی‌های استخدام و جذب نیروی کار استفاده کنید. این پلتفرم‌ها امکانات متنوعی را برای تبلیغات استخدام فراهم می‌کنند.

استفاده از تبلیغات آنلاین: از روش‌های تبلیغاتی مانند Google Ads و LinkedIn Ads برای تبلیغات استخدام استفاده کنید تا آگهی‌های شغلی شما به دید بیشتری دسترسی پیدا کنند.

ارتباط با شبکه‌های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn، Facebook، و Twitter برای انتشار آگهی‌های استخدام و جذب نیروی کار نیز بسیار موثر است

نرم‌افزارهای مدیریت سرمایه‌ی انسانی

موتورهای جستجوی آنلاین و سایت‌های کاریابی بسیاری وجود دارند که افرادی که به دنبال کار هستند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخی از این سایت‌ها عبارتند از:

LinkedIn: این سایت شبکه اجتماعی حرفه‌ای است که به افراد کمک می‌کند تا رزومه‌های خود را آنلاین قرار دهند و با کارفرمایان و شرکت‌های مختلف در ارتباط باشند.

Indeed: این یکی از بزرگترین سایت‌های کاریابی در جهان است که به افراد کمک می‌کند تا آگهی‌های استخدام را بیابند و درخواست‌های شغلی خود را ارسال کنند.

Glassdoor: این سایت اطلاعات در مورد شرکت‌ها و موقعیت‌های شغلی را ارائه می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا در مورد شرکت‌ها و فرآیند استخدام آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

CareerBuilder: این سایت کاریابی به افراد کمک می‌کند تا آگهی‌های استخدام را جستجو کرده و رزومه‌های خود را ارسال کنند.

Google For Jobs: این ابزار استخدام قابلیت‌های مختلفی دارد. مانند دسترسی به اطلاعات حقوق و دستمزد، اعمال فیلترهای مکان‌یابی‌، نشانه‌گذاری مشاغل ذخیره‌شده و انتخاب صفحات شغلی‌ که متقاضیان می‌خواهند برای درخواست کار از آن‌ها استفاده کنند.

Monster: این سایت کاریابی به افراد کمک می‌کند تا به آگهی‌های استخدام دسترسی داشته باشند و درخواست‌های شغلی خود را ارسال کنند.

CRM های جذب و استخدام

سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) از اهمیت بسیاری برای فرآیند جذب و استخدام نیروهای انسانی برخوردار هستند. این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهبودی در ارتباط با متقاضیان کار و کاندیداها، مدیریت اطلاعات و فرآیندهای استخدام داشته باشید. در زیر چند CRM معروف برای جذب و استخدام معرفی می‌شود:

Bullhorn: این سیستم CRM مخصوص بخش خدمات مالی، مشاوران مالی و صنایع دیگر است. Bullhorn ابزارهایی برای مدیریت روابط با مشتریان، پایش عملکرد، ایجاد و مدیریت فرآیندهای استخدام و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را فراهم می‌کند.

Greenhouse: این CRM متمرکز بر جذب و استخدام نیروهای انسانی است و ویژگی‌هایی مانند مدیریت فرآیندهای استخدام، تست‌های ارزیابی، تجزیه و تحلیل کاندیداها و ارائه گزارشات تحلیلی را فراهم می‌کند.

Workable: یک سیستم CRM استخدام است که به شما کمک می‌کند تا فرآیند استخدام را از ابتدا تا انتها مدیریت کنید. این ابزار ویژگی‌هایی مانند اعلانات استخدام، ایجاد لیست‌های کاندیداها، ارسال ایمیل و برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها را دارا می‌باشد.

iCIMS: این سیستم CRM گزینه‌ای بسیار کامل برای مدیریت جذب و استخدام نیروهای انسانی است. iCIMS ابزارهایی برای مدیریت کامل چرخه استخدام، تبلیغات استخدام، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ایجاد گزارشات استخدامی را ارائه می‌دهد.

Zoho Recruit: این سیستم CRM جذب و استخدام به شما کمک می‌کند تا کارفرمایان و کاندیداها را مدیریت کنید، فرآیندهای استخدام خود را بهینه کنید و از طریق ایمیل و سیستم پیام‌رسانی برقراری ارتباط با آن‌ها داشته باشید.

ابزارهای جذب نیروی انسانی در ایران

به طور حتم علاوه بر وجود برخی از سایت‌ها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی که برای جذب نیروی کار در همه جای دنیا استفاده می‌شود، برخی از پلتفرم‌های بومی هم وجود دارند. 

رزومه‌بانک‌ها

بسیاری از سایت‌های اینترنتی در ایران وجود دارند که به افراد اجازه می‌دهند رزومه‌های خود را در سایت آپلود کرده و برای استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌ها در دسترس قرار دهند. برخی از این سایت‌ها عبارتند از: استخدامی، رزومه بانک، رزومه‌ساز و …

سایت‌های کاریابی

در ایران نیز سایت‌هایی وجود دارند که به افراد و شرکت‌ها در جذب و استخدام نیروی انسانی کمک می‌کنند. این سایت‌ها معمولا شامل آگهی‌های استخدامی از شرکت‌ها، رزومه‌های کارجویان و امکانات مختلف مرتبط با استخدام هستند. جاب ویژن، کارجو و جابینجا از انواع این سایت‌ها هستند.

نرم‌افزارهای مدیریت استخدام

در ایران نیز نرم‌افزارهای متعددی برای مدیریت استخدام و جذب نیروی انسانی وجود دارد. این نرم‌افزارها ابزارهایی مانند مدیریت رزومه‌ها، برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها، ارسال ایمیل‌های خودکار و تجزیه و تحلیل داده‌های استخدامی را فراهم می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در ایران از شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn بازار کار خود را تبلیغ می‌کنند و افراد جوینده کار را پیدا می‌کنند.

مزایای استفاده از ابزارهای استخدام

صرفه‌جویی در زمان و هزینه: استفاده از ابزارهای استخدام، امکاناتی را فراهم می‌کند که به کمک آن‌ها فرآیند استخدام را بهبود بخشیده و زمان و هزینه مورد نیاز برای استخدام را کاهش می‌دهد.

جذب نیروی انسانی بهتر: با استفاده از ابزارهای استخدام، شرکت‌ها و سازمان‌ها به راحتی می‌توانند نیروی انسانی با مهارت‌ها و صفات مورد نیاز را جذب کنند و تطابق بیشتری با نیازهای شغلی خود داشته باشند.

بهبود فرآیند استخدام: ابزارهای استخدام امکانات مختلفی از جمله ایجاد لیست‌های کاندیداها، برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها، ارسال ایمیل‌های خودکار و تجزیه و تحلیل داده‌های استخدامی را فراهم می‌کنند که بهبود فرآیند استخدام را ممکن می‌سازد.

ایجاد پایگاه داده: با استفاده از ابزارهای استخدام، شرکت‌ها می‌توانند پایگاه داده از رزومه‌ها، اطلاعات کاندیداها و اطلاعات مرتبط با استخدام را ایجاد کنند که می‌تواند به آن‌ها در استخدام‌های آینده کمک کند.

بهترین نرم‌افزارهای جذب و استخدام

Workday Recruiting: یکی از پیشروهای جذب و استخدام در سطح بین‌المللی است. این نرم‌افزار فرآیند جذب و استخدام را از طریق پایگاه داده‌های قوی و امکانات تحلیلی پیشرفته پشتیبانی می‌کند.

Greenhouse: یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار و قدرتمند جذب و استخدام است که ابزارهای پیشرفته‌ای برای مدیریت فرآیند استخدام، ارتباط با کاندیداها و تجزیه و تحلیل داده‌های استخدامی فراهم می‌کند.

iCIMS Talent Acquisition: این نرم‌افزار از امکانات متنوعی برای جذب و استخدام نیروی انسانی استفاده می‌کند از جمله مدیریت رابطه با متقاضیان، ایجاد آگهی‌های استخدامی، و مدیریت تیم استخدام

جمع‌بندی

به طور کلی ابزارهای جذب و استخدام نیرو در بازار کار عبارتند از:

  • سایت‌های کاریابی: جهت انتشار آگهی‌های استخدامی و جذب نیروی کار.
  • شبکه‌های اجتماعی: برای ایجاد ارتباط با جویندگان کار و انتشار فرصت‌های شغلی.
  • نرم‌افزارهای مدیریت استخدام (ATS): برای مدیریت فرآیند جذب و استخدام از ایجاد آگهی تا ارزیابی کاندیداها.
  • راهکارهای تبلیغاتی آنلاین: جهت تبلیغ فرصت‌های شغلی و جذب نیروی کار.
  • ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی (AI): برای ارتقاء فرآیند جذب و استخدام از طریق اتوماسیون و تحلیل داده‌ها.
  • رزومه‌بانک‌ها: برای جمع‌آوری و مدیریت رزومه‌های جویندگان کار.
  • مصاحبه‌های آنلاین: برای اجرای مصاحبه‌های مجازی و ارتباط با کاندیداها از راه دور.
  • آزمون‌های آنلاین: برای ارزیابی مهارت‌ها و شاخص‌های رفتاری جویندگان کار.
  • پلتفرم‌های فریلنسر: جهت جذب نیروی کار مستقل و اجرای پروژه‌ها به صورت انعطاف‌پذیر.
  • سامانه‌های مدیریت رابطه با مشتری (CRM): برای ارتباط و مدیریت اطلاعات کاندیداها و نیروی کار پتانسیل

دیدگاه‌ها

ثبت دیدگاه

دیدگاه دیگران

دیدگاهی ثبت نشده است
مقالات مشابه

کنترل حقوق در دستان توست

با امکان برداشت روزانه حقوق توسط حسابو، علاوه بر کنترل حقوق و هزینه‌ها، سلامت مالی را هم به‌دست بیاور
ثبت درخواست
من کارمند هستم
می‌خواهم درباره حسابو بیشتر بدانم
من کارفرما هستم
می‌خواهم بدانم حسابو چه خدماتی ارائه می‌دهد